Hur lång tid tar det innan jag får veta om jag fått lägenheten?

Hej,

Det har nu gått ett par dagar sedan jag tackade ja till en lägenhet på Boplats. Jag är inte först i kön på den lägenheten. Hur lång tid brukar det ta innan man får reda på om någon före i kön tackat ja till lägenheten? Samt hur fort efter att den före i kön eventuellt tackat nej blir jag kontaktad för att skriva kontrakt?

Kommentarer

  • Hej Ellinor, tack för din fråga!

    I genomsnitt tar det 11 dagar från att lägenhetsannonsen har stängt för ansökningar till att en sökande har tilldelats kontraktet. Efter sista svarsdatum efter visning brukar det ta upp till en vecka innan du får besked om ifall du har fått kontraktet eller inte.

    Om du har flest ködagar av de som har tackat Ja, och ska erbjudas kontraktet, ringer vi upp dig innan vi skickar dina uppgifter till hyresvärden för kontraktsskrivning.

    Klicka här för att läsa mer om vägen från ansökan till kontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej,
    Jag har tackade JA på lägenheten och fick jag medelande att skicka mina inställningavtal och 3 sista lönsp. Jag har skickat allt, jag vill bara fråga hur länge till ta att skriva kontrakt.

    Tack!!
    Vänligen Habib
  • Hej Habib, tack för din fråga!

    Efter sista svarsdatum efter visning brukar det ta upp till en vecka innan du får besked om ifall du har fått kontraktet eller inte.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej,
    Det är Hassan här!
    För mer änn två veckor sedan, har tackat ja, till en lägenhetserbjudande, hittills ingen svar . Sam har fått tre stycken till visning så undrar om ska jag vänta fortfarande eller tacka ja även till de dära??
    Bästa hälsningar Hassan
  • Hej Hassan, tack för din fråga!

    Mina Sidor / Sökta Bostäder kan du se alla lägenheter som du har sökt under det senaste halvåret. Vid varje lägenhet står det en status, ex. "Visning avslutad" eller "Kontrakt tilldelat". Genom att läsa vad statusen är vet du mer om hur det går med uthyrningen av varje lägenhet.
    Här kan du läsa vad olika status betyder.

    Du kan tacka Ja till flera lägenheter samtidigt. Du kan inte bli erbjuden mer än ett kontrakt samtidigt via Boplats, även om du har svarat Ja till flera lägenheter. När du blir erbjuden ett kontrakt raderas nämligen dina övriga intresseanmälningar.

    Om du har tackat ja till fler än en lägenhet är det den hyresvärd som erbjuder dig ett kontrakt först som avgör vilken lägenhet du får kontrakt på. Därför är det viktigt att du endast tackar ja till de lägenheter som du verkligen vill skriva kontrakt på.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Ja har inte bank id hur ja kan göra de
  • Hej Zdenka, tack för din fråga!

    Om du inte har BankID kan du istället logga in på boplats.se med ditt användarnamn (personnummer eller mejladress) och ditt Boplats-lösenord.

    Om du har glömt ditt Boplats-lösenord kan du läsa mer här.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag har tackat ja gör en lägenhet och har fått ett meddelande om att jag ska lägga mina dokument om sysselsättning och lönespecifikation. Problemet är att jag började jobba denna månaden och har inte fått lön än och har bara från mitt förra jobb från augusti, har skickat in arbetsavtalet men vet inte hur jag gör det...  min man har lönespecifikation och håller på att fixa att få en arbetsgivarintyg
  • Hej Linnéa, tack för din fråga!

    Om du nyligen har påbörjat en ny anställning och inte har hunnit få någon lönespecifikation ännu så laddar du bara upp ditt anställningsavtal eller arbetsgivarintyg där det ju framgår när anställningen började och vad du har i lön.
    Elin, Boplats Göteborg