Hur gör jag för att byta min lägenhet?

Hej! Jag vill byta min lägenhet. Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    För att byta lägenhet med någon annan finns två sätt.
    • Direktbyte: Ett direktbyte innebär att du byter hyreskontrakt med en annan hyresgäst som du själv hittar via en bytesannons. Du och den du ska byta med måste ha godkännande från era respektive hyresvärdar innan ni kan byta lägenhet.
    • Interna omflyttningsköer: Om du har ett förstahandskontrakt hos Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget eller Gårdstensbostäder kan du söka lägenheter internt hos din hyresvärd. Kontakta din hyresvärd för mer information om hur du registrerar dig och söker omflyttningslägenheter.
    Boplats har ingen bytestjänst, men det finns flera andra webbsidor för lägenhetsbyte och du hittar dem enklast genom att söka på nätet.
    Tänk på att läsa igenom villkoren på siten noga innan du lägger ut din bytesannons, så att du vet hur mycket det kostar att annonsera och vad du betalar för.
    Elin, Boplats Göteborg