Hej! Vissa hyresvärdar kräver viss brutto-årsinkomst. Vägs sökandes förmögenhet in i årsinkomst?

Nedre gräns för årsinkomst?

Kommentarer

  • Hej Lena, tack för din fråga!

    Det stämmer att en del av lägenheterna på boplats.se har villkor som gäller inkomst. I de fall det finns ett inkomstvillkor, så brukar det vara att din inkomstnivå ska motsvara tre gånger årshyran. Villkoren står alltid i annonsen. Boplats system jämför det du har skrivit i din profil med villkoren i varje annons, för att avgöra om du kan ansöka.

    De flesta av lägenheterna som du kan söka på boplats.se har inte inkomstvillkor.

    Du kan räkna upp din årsinkomst om du även har kapital/egendom. Du får själv bedöma hur stor del av ditt kapital som du skulle kunna använda varje månad.
    Icke skattepliktiga inkomster får du räkna x 1,5 för att det ska motsvara brutto.

    Till exempel:
    Inkomst (lön) : 25 000 kr / månad före skatt x 12 månader = 300 000 kr

    Kapital: 600 000 kr
    Varav belopp att använda varje månad: 2 000 kr x 1,5 x 12 månader = 36 000 kr

    Total årsinkomst före skatt = 336 000 kr

    Ha även i åtanke att du ska kunna styrka den årsinkomst du har uppgett - när du blir aktuell för ett kontrakt begär hyresvärden in t.ex. lönespecifikation och anställningsavtal, då behöver du även ha intyg som styrker kapital/egendom som du har räknat med.
    Här kan du läsa mer om hur du beräknar din årsinkomst.​​​

    Elin, Boplats Göteborg