hej

Tilläggsfråga
Jag och mitt ex har i den hårda marknaden försökt att sälja vår fastighet nu i över 6 månader. Vi har nu fått av vardera hyresvärd i två olika bolag (separerat, två olika hyresrätter) att vi har Max 6 månader på att sälja huset, sen säga våra kontrakt upp. Enligt flera sidor så ska vi bara kunna bevisa att vi fortsatt försökt att sälja vår fastighet så ska de räcka. Stämmer de att våra hyresvärdar kan säga upp våra kontrakt oavsett?
Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas, tack för din fråga!

    Om det uppstår tvist mellan dig som hyresgäst och din hyresvärd rekommenderar jag att du vänder dig till hyresgästföreningen eller en jurist för att få svar på vad som gäller kring ditt hyresavtal.

    Den information vi har fått från hyresvärdarna är att generellt så brukar det räcka med att du kan uppvisa tex förmedlingsuppdrag från mäklare, annons på Hemnet tex och /eller dokumentation från mäklare som visar tex visningstillfällen osv.

    En grundförutsättning är att du har folkbokfört dig och bor permanent i hyreslägenheten.

    Om du vill tala om vilka hyresvärdar det gäller i ert fall kan vi stämma av med dem deras syn på saken.
    Elin, Boplats Göteborg