Ska separera - kan jag söka egen lägenhet även om vi inte är skilda?

Hej, Står som ensam sökande på boplats och undrar vad som gäller om man ska separera men är gift.
Min man står på den lägenheten vi bor i nu och ska bo kvar i den. Måste vi skilja oss för att jag ska få en lgh på boplats? Vill först separera utan att ansöka om skilsmässa då vi inte vet säkert hur vi vill ha det i framtiden. Under tiden behöver ju jag någonstans att bo. Och är det samma regler om man bara är sambo och ska separera. Ska man lämna in ett intyg på separation då?
Kan tycka att boplats inte har med mitt privatliv att göra och då jag stått i kö länge och har fast inkomst och inga betalningsanmärkningar så borde det räcka.

Kommentarer

  • Hej Annelie, tack för din fråga!

    I Boplats förmedlingsregler finns ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder, utan måste intyga att du ska sälja eller säga upp din tidigare bostad för att få ett förstahandskontrakt.

    Ifall du är gift så räknar hyresvärden i regel med att ni ska bo tillsammans i den sökta lägenheten. Men om det är som i ditt fall, att ni ska separera, så skickar Boplats såklart med den informationen till hyresvärden när vi skickar dig som kontraktsförslag. Vi brukar inte begära något intyg om skilsmässa eller separation, men hyresvärden kan efter några månader följa upp att rätt person bor i den sökta lägenheten, och att du/ni inte har dubbel bosättning.

    Det är alltid upp till hyresvärden att i slutändan bestämma ifall de godkänner att skriva kontrakt med dig.
    Elin, Boplats Göteborg