Vad betyder individuell mätning av vatten och el?

Vad betyder Individuell mätning av vatten och el?

Kommentarer

  • Hej Danya, tack för din fråga!

    Individuell mätning betyder att hyresvärden mäter varje enskild lägenhets förbrukning av el och vatten, och att varje hyresgäst får betala för vad den faktiskt har förbrukat. Priset som hyresvärden debiterar sin hyresgäst baseras på leverantörernas priser på vatten och el.

    En fördel med individuell mätning är att du som hyresgäst kan påverka din förbrukning och därmed dina kostnader, genom att till exempel:
    • Släck lampor och stäng av apparater när ni lämnar rummet.
    • Använd LED-lampor, de är fem till sex gånger mer effektiva än halogenlampor och tio gånger mer effektiva än de gamla glödlamporna.
    • Fyll en kanna med vatten och förvara i kylen, så ni slipper spola i kökskranen när ni vill ha kallt vatten att dricka.
    • Stäng av vattenkranen under tiden ni borstar tänderna.
    • Duscha kortare och stäng av vattnet i duschen under tiden ni tvålar in och schamponerar er.
    • Om du har tvättmaskin och diskmaskin, så fyll maskinerna innan ni kör dem och välj inte högre temperatur än nödvändigt.
    • Diska inte under rinnande vatten. Använd balja eller propp i vasken.
    • Om du har balkong eller uteplats kan du samla regnvatten till att vattna blommorna med och på så sätt spara kranvatten
    • Gör en serviceanmälan till hyresvärden om att åtgärda eventuella droppande kranar eller toalett.
    Elin, Boplats Göteborg