Kan jag få förtur om jag flyttar p.g.a. jobb?

Hej!
Jag kommer att börja arbeta i Göteborg. Eftersom jag inte bor i Göteborg och anställningen som jag fått kom plötsligt, har jag inte sökt lägenhet i Göteborg förut och jag har noll kö poäng. Jag fick höra ett rykte att man kunde få förtur till lägenhet om man flyttar till Göteborg med anledning av arbete. Stämmer det - kan jag förtur då jag flyttar p.g.a. arbete?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Nej, Boplats Göteborg har ingen förtursverksamhet. Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid - den sökande med flest ködagar och som uppfyller villkoren, erbjuds kontraktet.

    Däremot väljer en del hyresvärdar att ha som villkor att bara personer som har fast anställning får ansöka - kanske är det vad du hört talas om? Ofta har de i så fall också ett inkomstkrav - att sökande ska ha en årsinkomst som motsvarar minst 3 gånger årshyran för den aktuella lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg