Kan man kontakta Fastighetskontoret om man vill ha förtur till bostad?

Hej! Jag läste att om man vill ha förtur till en bostad är det Fastighetskontoret som sköter det. Vem ska man kontakta där?

Kommentarer

  • Hej Maria, tack för din fråga!

    Fastighetskontoret i Göteborg Stad ansvarar för samordning av Göteborgs kommuns insatser inom det bostadssociala området och anvisning av bostäder till hushåll med särskilda behov. Det innebär bland annat att bostadsenheten anvisar bostäder till hushåll som av medicinska eller sociala skäl har svårigheter att ordna sitt boende på egen hand.

    Om du vill ansöka om förtur till bostad av sociala eller medicinska skäl, ska du göra det genom att din stadsdelsförvaltning (socialsekreterare) eller din läkare skickar en förtursremiss till Fastighetskontoret.

    Personer som på grund av medicinska orsaker och/eller sociala skäl inte kan ordna bostad på egen hand kan beviljas förtur till en lägenhet. För att få förtur måste hushållet ha skött sitt nuvarande boende. Förtursremisser från stadsdelsförvaltningar och sjukvård kan endast göras för personer som är folkbokförda i Göteborgs kommun.

    Ring Göteborgs Stads kontaktcenter för mer information: 031-365 00 00
    Elin, Boplats Göteborg