Försvinner ködagar om man är medsökande?

Hej! Jag är betald medlem sedan en tid tillbaka och har själv aktiva ködagar, men nu söker jag o min tjej lägenhet ihop med hennes dagar och jag är Medsökande. Försvinner mina egna ködagar när vi skriver kontrakt på lägenhet ihop, eller går det bra att använda mina aktiva dagar som vanligt efteråt om vi tex separerar efter viss tid? Finns de nån nackdel så sätt med att skriva på kontrakt ihop?

Tack på förhand!
Mvh Samuel

Kommentarer

  • Hej Samuel, tack för din fråga!

    Om ni får en lägenhet som ni har sökt från din tjejs konto, så nollställs bara hennes ködagar. Du behåller dina ködagar.

    Ködagar hos Boplats är personliga och kan inte räknas ihop, delas eller överlåtas till någon annan person eller medsökande.

    Den av er som loggar in och ansöker blir huvudsökande. Ni väljer själv vem av er som ska vara huvudsökande. Huvudsökande måste själv uppfylla hyresvärdens villkor, utom om det finns inkomstkrav. Då räknas medsökandes inkomst ihop med din.

    När ni får en lägenhet, nollställs den huvudsökandes ködagar. Medsökande behåller sina ködagar, även om båda skriver på kontraktet.
    Elin, Boplats Göteborg