Förlorar vi våra poäng om vi ångrar oss före kontraktsskrivning?

Hej!  Om vi svarar "ja" till ett erbjudande om lägenhet men ångrar oss före kontraktskrivning förlorar vi våra poäng då?

Mvh Suzanne

Kommentarer

  • Hej Suzanne, tack för din fråga!

    Om du har svarat Ja till ett erbjudande om lägenhet men ångrar dig före kontraktsskrivning, så behåller du dina ködagar hos Boplats.

    Om du däremot redan har skrivit på ett kontrakt så nollställs dina ködagar hos Boplats. Det finns inte ångerrätt på kontrakt och ködagar. Även om du skulle ångra dig och säga upp kontraktet igen, får du inte tillbaka dina ködagar.

    Om du har ångrat dig och inte vill skriva kontrakt ska du kontakta hyresvärden så snart som möjligt och meddela detta, så att de kan tilldela kontraktet till någon annan sökande.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Varför står det att ett Ja-klick är bindande, det verkar ju inte vara det?

    Jag är positiv till att det inte är bindande, men förstår inte dom dubbla budskapen om vad som gäller.
  • Hej Elin, tack för din fråga!

    Att tacka Ja efter visning i första steget (klicka på Ja-knappen på boplats.se) är inte bindande i sig.

    Om du är först i kön av de som klickat på Ja-knappen och du ska erbjudas kontraktet, kommer en av Boplats förmedlare att ringa upp dig innan vi skickar dina uppgifter till hyresvärden. Då ska du även tacka Ja i telefon, och det Ja-svaret är bindande (muntligt ja-svar i telefon till Boplats förmedlare).
    Om du i telefon har sagt Ja till att skriva på kontraktet, men sedan ändrar dig utan giltigt skäl, kan du bli spärrad från att söka lägenheter i 3 månader.

    Läs mer i Boplats förmedlingsregler  och i nyhetsartikeln om spärr vid kontraktsavhopp.
    Elin, Boplats Göteborg