Kan jag vara borgensman för min dotter?

Min dotter har stått i kö hos er i ca 5 år
Hon har god ekonomi men kan inte få en bostad nu för att hon inte uppfyller inkomstkraven på grund av studier. Min fråga är
Kan jag stå som borgenär för henne?

Kommentarer

  • Hej Rolf, tack för din fråga!

    De flesta av lägenheterna på boplats.se annonseras utan inkomstkrav, så det går att få en lägenhet även om man inte har en anställning.

    Borgensman är sällan aktuellt. I de fall hyresvärdarna har inkomstkrav, vill de i regel att den som söker själv ska uppfylla inkomstkravet. Det är upp till respektive hyresvärd att bestämma ifall de accepterar en borgensman eller inte, och din dotter får i så fall ta upp frågan om borgensman med hyresvärden när hon blir aktuell för ett kontrakt.

    den här sidan har vi samlat information och tips på hur man kan söka smart och öka sina chanser, som jag tror kan vara hjälpsamma för din dotter.

    Lycka till!
    Elin, Boplats Göteborg