Artikel i GP idag - varför får vissa gå före i kön?!

https://www.gp.se/ekonomi/flest-g%C3%B6teborgare-fick-g%C3%A5-f%C3%B6re-i-bostadsk%C3%B6n-1.52609630

Såg denna artikel i GP idag. Dåligt att folk får gå före kön, tycker det är extremt orättvist då jag stått i kö och väntat jättelänge!!

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Alla lägenheter hos Boplats förmedlas efter kötid. Den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren, erbjuds kontraktet. Alla söker på lika villkor och ingen får gå före i kön.

    Boplats kan inte göra någon behovsprövning av ansökningar eller ge någon förtur, eftersom vi inte har något bostadssocialt uppdrag.

    I Göteborg är det Fastighetskontoret som ansvarar för samordning av Göteborgs kommuns insatser inom det bostadssociala området och anvisning av bostäder till hushåll med särskilda behov.
    Här kan du läsa mer om Fastighetskontorets verksamhet.

    Enligt artikeln du hänvisar till, var det 401 personer som fick hjälp med anvisning av bostad i Göteborg under 2020.

    Som jämförelse förmedlade Boplats 5636 lägenheter under 2020. Alla dessa 5636 lägenheter förmedlades efter kötid. Det är alltså en ganska liten andel av lägenheterna i Göteborg som nyttjas för bostadsanvisning.
    Elin, Boplats Göteborg