Vilka dokument ska vi ladda upp för att styrka vår inkomst?

Hej!

Jag och min medsökande sambo frilansar och är alltså inte fast anställda. Vilka dokument ska vi ladda upp för att styrka vår inkomst? Är det något speciellt vi bör tänka på i vårt fall?

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Martina, tack för din fråga!

    Vilka dokument ni ska ladda upp beror på vilken lägenhet ni har blivit erbjudna, vilken hyresvärd det är som förvaltar den, och vad just den hyresvärden har för krav. Ni får mer information i samband med att ni ska ladda upp era dokument.

    Det ska alltid stå i annonsen vilka krav och villkor hyresvärden ställer på sökande.

    Många av lägenheterna på boplats.se annonseras utan inkomstkrav, och då brukar ni inte behöva ladda upp några dokument alls.

    Här kan du läsa mer om dokumentuppladdning!
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!
    Hur man kan göra att  fylla intyg?
    Shewit
  • Hej Shewit, tack för din fråga!

    En del hyresvärdar har krav gällande inkomst och/eller sysselsättning på de som söker deras lägenheter. Om du får visningserbjudande på en sådan lägenhet, ska du ladda upp dokument som styrker att du uppfyller hyresvärdens krav och villkor. Om du ska ladda upp dokument, kommer du att få ett meddelande på Mina Sidor där det står vilka dokument du ska ladda upp. Du kan inte ladda upp dokument innan du har fått ett visningserbjudande på en lägenhet med krav gällande inkomst och/eller sysselsättning. Då ska du ladda upp dokumenten på Mina Sidor / Dokument.

    Det är viktigt att du håller koll på dina Meddelanden på Mina Sidor när du har tackat Ja till en lägenhet, så att du inte missar någon viktig information.
    Förbered dina intygOm du ska ladda upp intyg är det bra att du har dem redo. Se till att de intyg om din inkomst som du skickar in är aktuella och giltiga även vid tidpunkten du ska flytta in i lägenheten. Din anställning eller dina studier måste alltså fortfarande pågå vid tillträdesdatumet för att dina intyg ska bli godkända.

    Såhär laddar du upp intyg:
    1. Gör dina intyg digitala och ha dem redo i din mobil, dator eller surfplatta.
    2. Logga in på boplats.se. Gå till Mina Sidor / Dokument.
    3. Klicka på  knappen "Välj fil" och välj den fil du ska ladda upp. Klicka på knappen "Ladda upp".
      Dina filer kan vara i något av formaten .pdf, .jpg och .png. Storleken på dina filer kan vara max 15 mb.
    Gör dina intyg digitala
    Om du inte har tillgång till en scanner så finns det andra sätt som du kan digitalisera dina intyg och dokument, för att kunna ladda upp dem på boplats.se.
    • Fota av intygen med din mobiltelefon / Ta en bild av dina intyg med din mobiltelefon och ladda upp bilden på boplats.se. Bilden måste vara tagen i bra ljus och skärpa, så att vi kan läsa intyget.
    • Använd en scanningsapp till din mobiltelefon / Ladda ner en scanningsapp till din smart phone, och scanna intygen med din telefon. Tips! Appen Google Fotoskanner är gratis och finns till både Android och iPhone.
    • Scanna på bibliotek / På vissa bibliotek kan du få hjäp med att scanna in dokument. Ta kontakt med ditt lokala bibliotek för att kontrollera öppettider och om de kan hjälpa dig att scanna.
    » Här hittar du information om bibliotek i Göteborgs Stad
    Elin, Boplats Göteborg