Går det att koppla ihop mitt och min frus konton?

Min fru är den med flest ködagar, men är utan inkomst då hon är hemmafru. Går det att koppla våra konton så att vi kan söka på lägenheter med inkomst krav via hennes konto då jag har fast jobb?

Kommentarer

  • Hej Victor, tack för din fråga!

    Ja, det går att koppla samman era boplats-konton så att din inkomst räknas med när din fru söker lägenheter från sitt boplats-konto.

    På boplats.se kan du vara medsökande med din fru. Medsökande betyder att ni söker lägenhet tillsammans och ska bo ihop. Din inkomst och din medsökandes inkomst läggs automatiskt ihop när ni söker en lägenhet.

    Som medsökande har ni varsitt likadant konto på boplats.se som ni kopplar ihop. Ni är båda medsökande med varandra och det enda som läggs ihop är era inkomster.

    Ködagarna är individuella och kan inte läggas ihop, delas eller överlåtas mellan er. Därför rekommenderar vi att ni båda betalar avgiften och samlar ködagar hos Boplats.

    Den av er som loggar in och anmäler intresse blir huvudsökande. Huvudsökande måste själv uppfylla hyresvärdens villkor, utom inkomstkrav där även medsökandes inkomst räknas in. När ni får ett kontrakt är det på det kontot som ni sökt från som ködagarna nollställs.

    Gör så här för att bli medsökande:
    • Logga in på Mina Sidor / Min profil och bläddra ner till Medsökande.
    • Skriv in din frus personnummer i rutan och klicka på "Lägg till". Då skickas en förfrågan till din fru.
    • För koppla ihop era konton behöver din fru acceptera medsökandeförfrågan. Hon gör detta genom att logga in på sitt eget konto, gå till Mina Sidor / Min profil, bläddra ner till Medsökande och klicka på knappen ”Acceptera”.
    • Ni ska även lägga till varandra som hushållsmedlem. Detta gör ni på era respektive profilsidor. Glöm inte att Spara.
    Elin, Boplats Göteborg