Allmännyttans uthyrningspolicy

Hur kan det komma sig att Göteborgs politiker bestämmer att alla komuninvånare inte skall ha möjlighet att söka en attraktiv lägenhet i deras bestånd  Dessa lägenheter finns endast med på intern kölista förredan boende där. Är man som jag behov av hiss och gärna en balkong på tex Vattenlinjen, Eriksberg  eller dess närhet med utsikt över älven. Själv har jag över 5000 dagar på Boplats och har nu i över två år försökt att finna en sådan lägenhet på Boplats. Att jag har så många dagar är berode på att jag varit framsynt för kommande behov. Är en trogen och bra hyresgäst som man nu missar, har bott i samma lägenhet i 50 år men nu då tyvärr inte i ett komunalt bolag.
Gunn

Kommentarer

  • Hej Gunn, tack för din fråga!

    Merparten av de kommunala hyresvärdarnas lediga lägenheter förmedlas genom boplats.se.

    Allmännyttan i Göteborg brukar göra så att om en lägenhet har sagts upp på vanligt sätt, så kommer den först att läggas ut på hyresvärdens omflyttningsplats, där andra hyresgäster kan söka den för internomflyttning. Om lägenheten inte blir uthyrd internt, kommer den sedan läggas ut på boplats.se istället.

    På omflyttningsplatsen erbjuder hyresvärden en visningsomgång till de ca 10 sökande som har längst boendetid. Om ingen av dessa vill ha lägenheten, går man inte vidare med erbjudandet till sökande längre ner i listan utan avbryter i så fall internuthyrningen och lägger istället ut lägenheten på boplats.se.

    På boplats.se kan vi vid behov gå vidare längre ner i listan med sökande och erbjuda flera visningsomgångar tills dess att lägenheten blivit uthyrd.

    Om en lägenhet sägs upp till följd av en internomflyttning, d.v.s. de lämnar lägenheten för att de ska flytta till en annan lägenhet hos samma hyresvärd, läggs den ut direkt på boplats.se.

    De kommunala hyresvärdarna redovisar siffror om sin uthyrning i sina respektive årsredovisningar. Jag har gjort en snabb sammanställning här nedan hur det såg ut hos de tre stora aktörerna Poseidon, Bostadsbolaget och Familjebostäder under 2022.

    Poseidon
    Under 2022 förmedlade Poseidon 2 389 lägenheter via Boplats Göteborg och 663 lägenheter förmedlades via deras interna omflyttningsplats.
    Klicka här för att läsa Poseidons årsredovisning för 2022.

    Bostadsbolaget
    Under 2022 förmedlade Bostadsbolaget 1 578 lägenheter via Boplats Göteborg och 458 lägenheter förmedlades via deras interna omflyttningsplats.
    Klicka här för att läsa Bostadsbolagets årsredovisning för 2022.

    Familjebostäder
    Under 2022 förmedlade Familjebostäder 1 601 lägenheter via Boplats Göteborg och 374 lägenheter förmedlades via deras interna omflyttningsplats.
    klicka här för att läsa Familjebostäders årsredovisning för 2022.

    Frågan om varför det finns en internkö får vi hänvisa till AB Framtidens uthyrningspolicy. klicka här för att läsa Förvaltnings AB Framtiden uthyrningspolicy.

    Elin, Boplats Göteborg