Vad är åldersgränsen för att stå i kö på boplats?

Hej.
Jag undrar om jag kan sätta min 17 åriga dotter i kö på boplats. Eller måste man ha fyllt 18 år?
Hälsn Helen

Kommentarer

  • Hej Helen, tack för din fråga!

    Ja, om din dotter har fyllt 17 år kan hon skapa ett konto och ställa sig i kö på boplats.se.

    Medlemskapet är kostnadsfritt fram tills hon fyller 18 år. Hon behöver sedan betala avgiften i samband med sin 18-årsdag för att fortsätta samla kötid hos Boplats, och därefter varje år i samband med sin födelsedag. En månad innan 18-årsdagen skapas en första avi med betalningsuppgifter på Mina Sidor / Betalning.

    Här kan du läsa mer om hur du hjälper din 17-åring att skapa ett konto på boplats.se.

    Åldersgränser på boplats.se
    • 17 år - Nedre åldersgräns för att skapa ett konto och stå i kö på boplats.se. Som 17-åring står du i kö gratis fram till 18-årsdagen. Om du är yngre än 17 år kan du inte stå i kö.
    • 18 år - Nedre åldersgräns för att kunna söka lägenheter på boplats.se. Om du är yngre än 18 år kan du inte ansöka om lägenheter. När du är 18 år eller äldre kostar det 200 kr per år att stå i kö på boplats.se.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!
    Min dotter fyller 16 i oktober kan man ställa henne i kö till ett ställe att bo på eller ska man vänta tills hon blir 18?

    mvh sarah
  • Hej Sarah, tack för din fråga!

    När din dotter har fyllt 17 år kan hon skapa ett konto och ställa sig i kö på boplats.se. Det går inte att sätta henne i kö redan när hon är 16 år, utan ni måste vänta tills hon har fyllt 17 år.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Min dotter har fyllt 17 år och skapat ett konto, hur vet vi att hon stå i kö?
  • Hej Neyla, tack för din fråga!

    17-åringar som skapar konto på boplats.se börjar direkt att samla ködagar. Det kostar inget att samla kötid tills dess att du fyller 18 år. I samband med 18-årsdagen behöver din dotter betala avgiften för att fortsätta stå i kö.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!
    Började köa för flera år sen eftersom mina barn var för unga för att själva köa på Boplats, men det verkar inte som att man kan överlåta sin plats på sina barn? Eller? (I andra kösystem kan man det.)

    Molle
  • Hej Molle, tack för din fråga!

    Nej, du kan inte ge bort dina ködagar till ditt barn. Konton och ködagar hos Boplats är personliga, och kan inte överlåtas, delas eller slås samman med en annan person eller medsökande. Det står i Boplats användaravtal som alla medlemmar godkänner i samband med att man skapar ett konto hos oss. Om dina barn har fyllt 17 år kan de skapa egna konton på Boplats för att samla egna ködagar.
    Elin, Boplats Göteborg