Kan jag äga ett fritidshus om jag får en lägenhet via Boplats?

​Kan jag fortsätta behålla ett fritidshus om jag får en lägenhet via boplats som jag ska vara skriven på? Alltså vara stadigvarande bosatt i lägenheten men ändå ha ett fritidshus kvar.

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    För att få hyra en hyresrätt är en av grundförutsättningarna att du ska ha behov av hyreslägenheten som permanentbostad. Du får inte ha dubbel bosättning. I samband med att du får kontrakt på en hyresrätt brukar du få skriva på ett intyg om stadigvarande boende, där du intygar att du kommer säga upp eller sälja din tidigare bostad.

    Ett fritidshus som du inte har använt som permanentboende brukar det ofta gå bra att du behåller när du får en hyreslägenhet, särskilt ifall fritidshuset ligger längre ifrån orten där du arbetar/går i skolan. Det är alltid hyresvärden som har sista ordet om de godkänner dig som hyresgäst.

    Hyresvärdarna brukar däremot inte godkänna att du behåller en bostadsrätt eller bostadshus, eftersom de inte tillåter dubbel bosättning. Det beror på att hyresvärdarna vill hyra ut sina lägenheter till personer som har behov av dem som permanentbostad, och att de vill undvika att deras lägenheter står tomma eller används för andrahandsuthyrning.
    Elin, Boplats Göteborg