Det är för varmt i lägenheten under sommaren, vad kan jag göra?

Hallstahem

Kommentarer

  • Alla våra hus har frånluftsventilation eller självdrag. Båda varianterna bygger på att luft lämnar bostäderna genom ventilationen och ny luft kommer in direkt utifrån genom ventiler i fönster eller väggar. Om luften utanför är väldigt varm så blir det varmt inomhus. När det blir extremt varmt ute har vi tyvärr inga möjligheter att påverka klimatet inomhus. Däremot finns det några saker du som hyresgäst själv kan göra för att få det lite svalare inne.
    1. Nyttja persienner och gardiner
    Dra ner persienner och dra för gardiner under dagen, så stänger du ute solens hetta. Se till att stänga alla fönster så snart solen når ditt hus och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Vänta sedan med att öppna fönstren till det är tillräckligt svalt att ha dem öppna hela natten.
    2. Öppna upp nattetid
    Sov alltid med öppet fönster. Välj de som är strategiskt bäst placerade så att den svalare luften börjar blåsa in redan på kvällen. Se till att ha alla innerdörrar öppna under dagen, till och med garderobsdörrar och köksluckor, det gör att dagshettan inte lagras och det går snabbare att få svalt på kvällen.
    3. Fixa korsdrag
    Korsdrag med start tidigt på morgonen kan fungera bra. Se till att persiennerna på södersidan är nere och öppna sedan två fönster i var ände av bostaden. En liten glipa räcker.
    4. Blöt ner ett lakan
    Om det ändå inte räcker att öppna fönstren, prova att spreja ett lakan med kallt vatten. Häng det sedan för ett öppet fönster, så kommer vinden som passerar in genom att fönstret att kylas ner.
    5. Köp fläktar
    Luftkonditionering känns kanske lite överdrivet på våra breddgrader. Satsa istället på en takfläkt eller en vanlig bordsfläkt och placera den så att den får upp den svalare luften från golvet och blåser varm luft upp mot taket. Men det är ingen idé att lämna en fläkt på i ett rum där ingen vistas, då blir rummet faktiskt bara varmare. Du kan ordna luftkonditionering på egen hand genom att fylla en grund skål med mycket is. Ställ skålen framför fläkten och dra igång den; i takt med att isen avdunstar, kommer luften i rummet att kylas ner.
    6. Stäng av datorn
    Stäng av alla värmekällor i bostaden. Använd inte spisen eller den vanliga ugnen, ät en sallad istället eller använd mikrovågsugnen om du vill äta något varmt. Stäng av datorn när du inte använder den och låt inte tv:n stå på i värmealstrande stand-by-läge.
    7. Duscha kallt
    Undvik all form av varmt vatten och ånga. Duscha inte varmt, diska inte och vänta med att tvätta och laga mat tills det mörknat.
    Ingela Liss Kågebäck Marknads- & Kommunikationschef
    (Uppdaterad )