Förlorad anslutning i Sonos-appen

Vi har en Sonos Play:1 där vi sedan knappt en vecka inte kan lyssna på Sveriges Radio längre via Sonos-appen. Får felmeddelande ”Kan inte spela upp [program] - förlorade anslutningen till Sveriges Radio.” Samma sak på både direktsändning och på valfritt program från arkivet. Alla andra tjänster fungerar felfritt på den och SR fungerar på alla andra högtalare i huset.

Har testat några saker utan resultat:
-Flyttat högtalaren till annat rum.
-Tagit bort SR från Sonos-appen och lagt till det igen.
-Gjort en factory reset på högtalaren och lagt till den i systemet igen.

Några saker fungerar:
-Starta program på annan högtalare och därifrån välja att även spela upp i aktuell högtalare. Dock slutar det spela så fort jag stänger av högtalaren jag startade uppspelning från.
-Jag kan spela upp kanaler i AAC 192 (under Beta i er tjänst i appen). Dock används den högtalaren till att spela avsnitt och inte direktsändning.

Har ni någon idé om varför det plötsligt blivit såhär? Det fungerade för typ en vecka sedan, minns inte exakt. Högtalaren är visserligen gammal men den tillhör ju S2 och det fungerar felfritt på vår Play:3.
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!
    Bra att du redan klarat av en hel del felsökning - och synd att den inte hjälpt!

    Förra veckan hade Sveriges Radio tekniska problem som löstes efter ca 30 minuter. Min kollega Ted och jag påminde oss då om att vi tidigare har sett följdproblem för just Sonos-användare vid den typen av avbrott och undrade om vi skulle se samma nu. Det uppstår någon form av blockering som inte släpper som den ska när allt börjar fungera från vår sida.

    Dessa problem brukar lösa sig med en "brutal omstart" av routern, där du drar ur sladden, väntar i minst tio sekunder, och sen kopplar in strömmen igen. (Med något som kallas för ett mesh-nätverk kan det vara lite knepigare att lösa.) Med tanke på att problemen hos dig sammanfaller med våra avbrott, så tycker jag att du ska testa den manövern - även om det du beskriver inte riktigt "känns som samma fel" som det jag tidigare har sett med Sonos.

    Berätta hur det gå! Om det hjälper så vet vi att vi ska fortsätta att tipsa om detta framöver. Om det däremot inte hjälper, så felsöker vi vidare
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för hjälpen! Det fungerar igen efter att jag startade om routern som du tipsade om.

    Jag var lite tveksam till att felet skulle ligga där eftersom Sonos-systemet har ett eget litet dedikerat mesh-nät men det gjorde som sagt susen

    Tack igen!
    Johan
  • Så bra!

    Tack för att du bekräftade att det hjälpte. Tips på fler åtgärder som kan hjälpa vid liknande problem finns här:
    SR i Sonos app: Kan inte ansluta
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag hade också precis samma problem, och det har hänt ett par gånger den senaste tiden. Första gången så verkade det ha löst sig efter att jag startade Sonos-appen i min dator och uppdaterade den, men i dag på morgonen tappade den kontakt igen.

    Då testade jag den brutala hårda omstarten av routern, som du tipsade om Annika, och se på 17: det verkar ha löst problemet.

    Jag lyssnade på radio via TuneIn som backup (det funkar, även med era kanaler), och programmet lät en bra stund efter att routern gjordes strömlös, så tydligen en väldigt generös buffert i systemet. 😀 Men som sagt, efter brutal omstart och ganska lång väntan (det var nog uppåt en halv minut eller så) så funkade det igen efter att routern var uppe och igång.

    Stämmer det att ni har haft liknande tekniska problem den senaste tiden, och att det senaste tillfället var någon gång nu på söndagsmorgonen?
    Ola
  • Hej Ola!
    Så bra att du hittade hit och att omstart av routern hjälpte dig.
    Stämmer det att ni har haft liknande tekniska problem den senaste tiden, och att det senaste tillfället var någon gång nu på söndagsmorgonen?
    Jag kan inte se några "incident-rapporter" från vårt håll i söndags, däremot en på torsdagen som dock inte bör ha kunnat ge problem för Sonos-tjänsten.

    För dig blir det liknande problem när våra servrar inte går att nå, oavsett var i kedjan felet har legat. Även om avbrottet inte beror på att vår tjänst legat nere utan på att exempelvis din internetleverantör har haft ett avbrott eller tillfälligt har blockerat just vårt innehåll, så kan det med just Sonos krävas en omstart av routern för att allt åter ska fungera.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.