Tillgänglighet: sovtimer utan pushnotiser

Jag vill gärna lyssna på olika poddradio när jag lägger mig, t.ex. studio ett
Jag använde förr sovtimern, när den fungerade.

SR är skattefinansierad och ska inte hålla på med villkor för sovtimer, typ pushnotiser. Mitt sätt att hantera liknande situationer är, som hos många andra, att sluta använda servicen. Ni är till för oss som betalar er och ska därför serva oss. Ni är till för oss, inte tvärt om.
Har ni undersökt vilka skadeverkningar på sömnen som orsakas av avsaknaden av sovtimern.
Jag ser gärna att ni servar allmänheten, om inte har ni inget berättigande.

Hälsningar
Kent Larsson

Kommentarer

  • Hej Kent!

    Vi fick nyligen en liknande fråga från Kristian här:
    Timerfunktionen

    Han skrev:
    Varför måste aviseringar aktiveras för att jag ska få tillgång timerfunktionen i SR-appen?

    Jag förstår inte varför jag som lyssnare tvingas störas av nyhetsaviseringar på natten för att kunna somna behagligt med timerinställningen?

    Appen behöver ha rätt att visa aviseringar för att timern ska fungera. Utan denna avisering måste appen ligga i förgrunden, det vill säga visas på skärmen, för att timern ska fungera, och att ha skärmen på är ju inte heller önskvärt när du ska sova. Däremot behöver du inte ta emot några nyhetsaviseringar!

    Två aviseringsinställningar
    För att tillåta aviseringen för sovtimern och samtidigt tacka nej till pushnotiser om nyheter etc, så behöver du se över både mobilens inställningar och appens inställningar. Jag tycker själv att det är otydligt vilka inställningar som gör vad och har bett apputvecklarna att vi kan förenkla och förtydliga detta!

    Tillåt att appen visar avisering för sovtimer
    Öppna mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar som du ska slå på
    När Aviseringar är påslaget når du alternativet Aviseringskategorier. Gå in där och se till att Allmänt, Spelare och (förstås) Sovtimer är påslagna.

    Ställ in vilka aviseringar appen skickar
    Därefter öppnar du Sveriges Radio Play -> Min sida -> välj Pushnotiser där "huvudreglagen" Pushnotiser och Allmänt måste vara påslagna, men samtliga andra kategorier kan slås av.

    Nu bör det fungera som du önskar, så att du får en avisering som gör att sovtimern fungerar men slipper pushnotiser om nyheter.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jag har nu avinstallera appen och installerat den igen. Därefter har jag följt era instruktioner. Det visar sig att instruktionerna inte fungerar. Det betyder att ni inte själva vet hur appen fungerar och då är det inte lätt att ge andra instruktioner hur de ska göra. SKÄRPNING, ni måste ju inse att något är fel, när Sveriges viktigaste informationskälla inte fungerar. Jag emotser en korrekt instruktion, som är testad och fungerar, som gör att sovtimern fungerar. Naturligtvis undrar jag om jag kan lita på att andra funktioner fungerar och om andra uttalande från SR är att lita på.

    Väntar på åtgärd.
    Kent Larsson
  • Hej igen!

    Därefter har jag följt era instruktioner. Det visar sig att instruktionerna inte fungerar. Det betyder att ni inte själva vet hur appen fungerar och då är det inte lätt att ge andra instruktioner hur de ska göra.
    Min beskrivning bygger på hur det fungerar i min Android-enhet. Att instruktionerna inte går att följa hos dig kan, som du tolkar det, bero på att min beskrivning var otydlig eller felaktig.

    Det kan annars bero på att det ser annorlunda ut i din telefon eller på att beskrivningen gick att följa, men att det ändå inte fungerar som avsett på grund av något annat skiljer sig mellan min mobil och din.

    Hjälp mig att förstå vad som behöver förtydligas eller vari det finns en skillnad genom at svara på följande frågor:
    1. Gick det att gå in under Aviseringskategorier och slå på Sovtimer? Om inte, var avviker min beskrivning från hur det ser ut hos dig?

    2. Var det möjligt att tillåta pushnotiser vara påslaget i appen Allmänt, utan att samtidigt tillåta några av våra utskick?

    Om ja på båda frågorna, så har ju beskrivningen gått att följa, men något annat är fel. Fungerar inte sovtimern, eller är problemet att du trots dessa inställningar fortfarande får störande notiser?
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.