vattenwebws.smhi.se/ autentisering?

Hej!

Jag undrar hur man får rätt till att använda vattenwebws.shmhi.se/v2 ? Jag är intresserad av den här webtjänsten men jag blir promptad att ange användarnamn och lösenord. Kan inte hitta någonstans vart jag erhåller det.

Kommentarer

  • Hej!
    Ursäkta sent svar på din fråga.
    Vattenwebb har en webbtjänst som är utvecklad specifikt för de behov som VISS har och det är inte säkert att tillgång till just denna webbtjänst ger dig den information du är ute efter. Därför vill vi gärna först veta vilken information det är som du är intresserad av att hämta från webbtjänsten?

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej Lena!
    Det är framförallt hydroligisk data jag är ute efter. Vattenföring i våra svenska vatten (kubik/sek). Realtids och historisk data. Det är enbart för hobbyverksamhet. Vill kunna realisera datat i app för Windows-enheter.

  • Hej!
    I webbtjänsten finns inga tidsserier av vattenföring utan endast flödesstatistik, ex. medelflöden i alla delavrinningsområden. I webbtjänsten hittar du även markanvändning mm för områdena, dvs statiska uppgifter.

    Är du intresserad av nuläge och vattenföring hänvisar vi dig gärna till SMHIs öppna data http://opendata-catalog.smhi.se/explore/ och hoppas att du kan hitta vad du söker där.

    Lena Hydrolog, produktansvarig