Vattenweb - säkerhet avrinningsområdesgränser?

Hej!
Jag har en fråga angående indelningen av avrinningsområden i Vattenweben. Jag tittar nu på ett specifikt avrinningsområde (SUBID 9641) och då väcks en fråga angående sjön inom den röda cirkeln (se bilden) - hur ska jag förhålla mig till avrinningsområdesgränserna här, när sjön här tycks avvattnas åt två olika håll? Avrinningsområdesgränserna måste ju ha tagits fram på automatiserad väg, och såhär kan det väl vara/bli ibland... Bör jag "lita på" avrinningsområdets avgränsning inom Vattenweben, eller har ni något annat råd att ge? Vad är rimligast? Med vänliga hälsningar, Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Mycket intressant fråga.

    Sjön som du ringat in heter Helgonmossdammen och har onekligen två utlopp.

    De avrinningsområdesgränser som vi redovisar i Vattenwebb har sitt ursprung i Lantmäteriets topografiska karta, och från början ritades alla vattendelare in för hand. Vattendelarna digitaliserades och sedan dess har SMHI justerat linjerna digitalt vid behov.

    Om vi skulle göra vattendelare för Helgonmossdammen idag, med underlag från ortofoton och nationella höjdmodellen så skulle vi troligtvis föreslå att en vattendelare gå tvärs över Helgonmossdammen i nordväst-sydostlig riktning. Det skulle få till följd att östra delen av Helgonmossdammen skulle avrinna till Kilsbäcken och den västra delen skulle avrinna till Skvalån. Förslaget skulle stämmas av med Vattenmyndigheten i Norra Östersjön.

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert