Vattenstånd

Hej Vädergudar
– Att det ska vara så förbaskat svårt att hitta uppgifter om aktuellt vattenstånd.
Söker man på sökordet finner man inget, dvs 744 st... Varför inte en rullist eller ngt på olika frågor om vattenstånd typ:
– Aktuellt vattenstånd (så finns alla stationer under denna)
– Statistiska vattenståndsuppgifter (så finns alla stationer under denna)
– mm vattenståndsuppgifter

Har hållit på nu i alla fall 30 min på er hemsida och försökt att hitta Mälarens aktuella vattenståndsuppgifter. Sthlm:s hittade jag efter en dryg kvart å det var f-n inte lätt, kan jag säga. Men när jag fann den så är den suverän. Men jag vet inte hur jag fann den bara. Att det ska vara såååå svårt? Går det inte göra det enklare?

Använd många sökord som har att göra med vattenståndsuppgifter i stället för att hänföra det efter de allt för stora tagen om ni inte sätter till en uppgift till under Hav & Kust med underrubrik ”Insjöobservationer” likväl som om de Havsobsar mm som finns.
Dessutom skulle den vanliga info som finns på olika stationer, kompletteras med vattenståndsuppgifter för den stn som har det. Varför inte en tabell med ALLA uppgifter som finns för resp. station? Temp, rel. luftfukt, vind, nederbörd, sikt, luftryck, is, snödjup, vattenföring, vattenstånd, lufttryck, mm, mm.
Eller, finns Snödjup som egen rubrik – varför inte Medelvattenstånd i så fall, både aktuell och statistik över tid?

Dessutom:
Får man ha en önskan? – En officiell väderstation i Västra Götalands ”inland”. De vi har är Jönköping flpl (ligger högt och vid vatten), Göteborg (ligger vid vatten), Såtenäs flpl (ligger lågt och alldeles intill vatten). Varför inte i Floby eller i Tidan (inland långt från vatten och ingen direkt störning av berg). Vi har helt andra förutsättningar på ”schlätta”.

Kommentarer

  • Hej!

    Efter vad jag förstår det finns en önskan att kunna söka efter vattenstånds- resp. vattenföringsuppgifter m.h.a. sökord i något liknande en rullista och det finns även en önskan att se vilka värden vi har i realtid och vilka som ännu inte finns i realtid (statistiska uppgifter). Vi tar till oss denna önskan och ser över hur vi skulle kunna presentera informationen bättre. Vad gäller just vattenståndsuppgifter för de stora sjöarna (Mälaren m.fl.) så presenteras aktuella dygnsvärden på vår hemsidan under Klimatdata - Vattenstånd. Där kan man även se medelvärden. På VattenWeb saknas i nuläget ofta uppgifter i realtid för vattenstånd i de stora sjöarna. Jag vill dock tillägga att vi arbetar med att göra så mycket information som möjligt tillgänglig i realtid.

    "Varför inte en tabell med ALLA uppgifter som finns för resp. station?"
    På våra vattenförings- och vattenståndsstationer mäts idag bara vattenstånd och vattenföring, d.v.s. vi har inte uppgifter vad gäller "temp, rel. luftfukt, vind, nederbörd, sikt, luftryck, is, snödjup, lufttryck, mm, mm." för dessa stationer.

    Vad gäller din önskan om väderstation på "schlätta" så skickar jag den vidare till ansvariga meteorologer.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej igen
    Men de uppgifter som läses i Sjöväderrapporten på P1 kl 05:55 läses vattenstånduppgifter för några stationer. Används inte den som "realtidsuppgifter"?
    Men vem söker vattenståndsuppgifter via Klimatdata - Vattenstånd? Det är ngt för-mycket här. Snödjup och Vattenstånd borde på ngt sätt vara likvärdiga som info-uppgifter, tycker jag. Så varför inte ha den som inforubrik på samma info-nivå?
    Ha en trevlig helg
    Mvh
    Nisse L

  • Hej!

    Efter vad jag vet så är det bara havsvattenstånden som läses upp i sjöväderrapporten samt Vänerns vattenstånd (men nu lyssnar jag inte själv på rapporten). Vänerns vattenstånd hittar du under Klimatdata - Vattenstånd och uppgifter inkommer en gång per dygn. Om Vänerns vattenstånd läses upp kl. 05.55 borde det således vara gårdagens vattenstånd som läses upp. Jag håller med om att de aktuella vattenstånden även borde hittas från "Vädret" och inte bara "Klimatdata". Detta har varit ett internt önskemål tidigare och nu kanske vi äntligen kan försöka ordna detta efter önskemål även externt.

    Lena Hydrolog, produktansvarig