Vattennivå

Hej, letar runt på vattenwebb och söker efter vattennivån på framförallt dalälven i trakten för torsång. Har hört att det ska finnas någon vattenståndsmätare men hittar inte aktuella eller historiska värden. Finns det vattennivå värden och isåfall vart hittar jag dom?
På vattenreglering.se går det att hitta aktuella värden för Runn och för långhag går det att få aktuell vattennivå men historiska värden hittar jag inte.

Kommentarer

  • Hej Micke,

    I Vattenwebb hittar du mätningarnas värden om du klickar på rutan "Ladda ned mätningar". Och för att hitta mätningar i närheten av Runn så kan du zooma in kartan eller så kan du skriva "Långhag" i sökrutan:

    Då kan klicka på "Ladda ned data" så får du en Excelfil med äldre data(1940-2017), men eftersom Långhag är en vattenföringsstation så finns det inga vattenstånd tyvärr.

    För att få en uppfattning över situationen så kan du också testa att klicka i rutan "Hydrologiskt nuläge", zooma in till Runn och klicka direkt på sjön. Då får du se aktuellt flöde jämfört med tidigare års flöden. Det ger en tämligen god bild över om det är osedvanligt mycket eller lite vatten just nu.

    Annars kan du klicka direkt på länken nedan så kommer du dit:
    https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/#%7B%22version%22:2,%22poi%22:63312,%22map%22:%7B%22center%22:%5B60.62607162205012,16.37023195494864%5D,%22zoom%22:6%7D,%22chartControlVisible%22:true,%22chartSubid%22:63312,%22showMq%22:false,%22currentFlowControlVisible%22:true,%22showYear%22:false%7D

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej!
    Vattennivån i Torsång beror till stor del på regleringen i Långhag en bit nedströms i Dalälven. När Fortum stryper vattenflödet genom Långhag så stiger vattennivån, och ofta kan nivån i Dalälven då bli högre än nivån i Runn vilket gör att vatten från Dalälven rinner "baklänges" upp i Runn. Detta är något som gör att kraftbolaget kan magasinera en del av vattnet i Dalälven trots att Runn egentligen ligger uppströms älven. Det gör också att vattennivån i Torsång är svårbedömd utan information om regleringen i Långhag.

    SMHIs flödesmodeller har idag ingen möjlighet att byta riktning på vattnet i Lillälven mellan Runn och Dalälven, vilket stundtals ger stora osäkerheter i flödesprognoserna i detta område.
    Niclas Hydrolog
  • Jag har hittat vattennivå värden för långhag samt för Korsnäs(Runn)
    Värdena finns tillgängliga och då vattenweb har väldigt bra sammanställd information så kanske dessa värden går att sammanställa på något bra sätt?
    De är säkert inte 100% representabla för Torsång och dalälven då just Torsång är komplex och sammanbunden med Runn

    Långhag (Fortum) som är en vattenföringsstation har tillgång till vattenståndsvärden: http://vattendata.se/info/Internet1.html
    Jag vet inte hur officiell sidan är men den verkar uppdateras regelbundet och värdet överensstämmer ganska väl med värdet i Korsnäs i Runn.
    Det finns tillgång till historiska värden (just nu/föregående dag/föregående vecka) vilket ger en trend i vattenståndet.
    Har inte lyckats få ut värden som visar historiska värden över längre tidsaxlar.

    Korsnäs (Runn)
    Det finns vattenståndsmätningar som uppdateras regelbundet på : https://login.vattenreglering.se/m/vattenstand.asp?Ralv=Dal%E4lven&LoadFromCookie=true
    Ganska enkelt går det att få ut plottar med olika tidsaxlar och olika referenstal. Har även enkelt kunna få diagram med vattenståndets variationer över året