Vattenflöde Sevedskvarn, Dalälven

Hej!

Tänkte vänligen fråga om hur vattenföringen vid Sevedskvarn i Dalälven beräknas? I det excelarka jag plockat fram från er hemsida (vattenwebb.smhi.se/modelarea) hittar jag att vattenföringen varierat från 0,025 till 0,334 m3 från 2021-01 till 2022-05. Baseras den siffran på endast vattnet från avrinningsområdet? En del av Dalälvens vatten som kommer från hela avrinningsområdet uppströms, bör – vad jag förstår – vara betydligt mer än så?

Bakgrunden till min fråga är att vi satt ut lax- och öringsrom i Sevedskvarn och vill kunna se hur vattenflödet eventuellt har påverkat utfallet av överlevnad hos de yngel som kläckts.

Bifogar skärmklipp från er hemsida över avrinningsområde för det flöde som går via Sevedskvarn (1'a bilden) samt Gysinge (2'a bilden).

Med vänliga hälsningar,
Linda Calamnius
Samordnare, Enheten för projekt
Länsstyrelsen Gävleborg

Linda Calamnius

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Ja, du har hittat en teknisk knorr i modellen. Vi har inte tagit hänsyn till att vattnet i Dalälven, som kommer från uppströms Sevedskvarn och Gysinge, delas upp i två grenar. Flödet som redovisas i Sevedskvarn är alltså enbart det lokala vatten som kommer från det lilla avrinningsområdet i din första bild.

    Om du kan uppskatta fördelningen av vatten i de två grenarna, och om fördelningen är konstant över året, så kan du istället använda flödet i "Inloppet till Hedesundafjärden" som bakgrund till er undersökning om laxynglens överlevnad.

    Tänk såhär: Låt säga att 50% av Dalälvens flöde tar den södra grenen förbi Sevedskvarn. För att beräkna flöden i Sevedskvarn tar du 0,5x(flödet i "Inloppet till Hedsundafjärden").

    Alternativt så kan vi anta att laxynglen ändå flyttar sig inom området och ibland rör i den norra grenen, och då är det kanske lika bra att ni korrelerar överlevnadsgraden till det totala flödet i Dalälven, dvs flödet i "Inloppet till Hedesundafjärden".

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert