Vattenfläde i vattendrag

Tidigare kunde man under "Vattenföring" enkelt hitta diagram över vattenflöden och prognos för en viss period.
Nu hittar jag dem inte längre. Under vattenföring finns mest data som jag tolkar som avsett för samhällsplanering.
Finns den "gamla flödeskurvan" kvar tar jag gärna emot information om var jag hittar den. Om inte, så beklagar jag detta då den var snabböverskådlig för allmänt bruk.

Kommentarer

  • Hej Christer!
    Vi håller på att ta fram en ny tjänst som ska vara lika enkel och överskådlig som den förra, men som ger flödesnformation om valfri plats i landet, inte bara för de 20-tal platser som visades i den gamla tjänsten.

    Tills vidare kan du hitta sådan information i "Hydrologiskt nuläge" som är den blå knapp som ligger längst upp till vänster i Vattenwebb. Där kan du zooma i kartan och markera en plats du är intresserad av. Vid klick visas då ett diagram med vattenföring, inklusive 10-dygnsprognos, mot en bakgrund av historiska värden i blå nyanser. Om du för musen över linjer i diagrammet visas värden. Via en "rullgardinsmeny" ovanför diagrammet kan du även välja jämförelseperiod, -år, eller statistiska värden. MQ betyder medelvattenföring, MHQ medelhögvattenföring och MLQ medellågvattenföring.

    När du hittar en plats som är intressant och som du vill kunna komma tillbaka till snabbt kan du lägga ett bokmärke på platsen genom att först trycka på texten "Länk hit" längst upp i webbläsarens högra hörn, och sedan lägga till sidan som ett bokmärke i webbläsaren. Då finns en direktlänk till den plats du valt sparad under bokmärken.
    Niclas Hydrolog