Vattenbalans

Jag undrar över de värden som anges som "normalt" för de olika posterna i tjänsten "Vattenbalans". För vilken tidsperiod gäller dessa normalvärden om jag  t ex tittar på vattenbalansen för de senaste 12 månaderna i ett område?
Motsvarar posten "utflöde" nettonederbörd?
Jag vill i grunden räkna på grundvattenbildning, vilken post ska jag då studera enligt upplägget i tjänsten?

Malin Rosander

Kommentarer

  • Hej Malin!
    Normalperioden i tjänsten är fortfarande 1981-2010 men vi är på väg att uppdatera med en ny klimatperiod snart, 1991-2020.

    Grundvattenbildningen uppskattas nog bäst genom posten "Lagring av mark- och grundvatten". Man bör dock vara medveten om att siffran som anges i mm över den valda tidsperioden beräknats genom att dividera vattenvolymen med totalarean för delområdet, inklusive alla vattenytors area. Detta görs för att kunna jämföra siffran med övriga siffror (som också gäller totalarean i delområdet). För att omvandla siffran över grundvattenbildning till enbart markytan i delområdet måste man göra en liten viktning med arealer:

    grundvattenbildning (markyta) = grundvattenbildning (totalyta) * (total area / markarea)

    Du kan hitta alla arealer genom att leta upp området i kartan och ladda ner exelfil med uppgifter här: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/
    Niclas Hydrolog