Våtmarker med olika areal och koordinater på samma plats...

Hej!

Hur kan det bli så att det finns flera våtmarker från samma årtal men olika arealer på nästan exakt samma plats? Se ex. 14 våtmarker öster om Skultuna (norr om Västerås).

Kommentarer

  • Hej!
    SMHI lagrar information om våtmarker från Jordbruksverket och länsstyrelserna. Jordbruksverket har i ovan nämnda fall valt att definiera detta som olika våtmarker av orsaker som är okända för SMHI. Länsstyrelserna har fått i uppdrag att korrigera och komplettera Jordbruksverkets data. I detta fallet har ingen korrigering gjorts. Data kommer årligen uppdateras/korrigeras av länsstyrelserna och förhoppningen är att oklarheter förtydligas efterhand. SMHI har överlåtit till respektive myndighet att själva avgöra vad som ska definieras som en våtmark. Kontaktperson för respektive våtmark finns angivet i excelarket.

    Lena Hydrolog, produktansvarig