Val av nederbördsvärde

Hej,
Denna fråga är relativt lik en tidigare fråga, men skiljer sig lite.
Jag har lite svårt att veta vilket värde som är mest korrekt att använda för nederbörd i en punkt som inte ligger precis vid en aktiv nederbördsstation.
Är det:
1. Nederbörden angiven i vattenwebb för avrinningsområdet (1991-2020)
2. Normalvärdet för nederbörden i den närmsta stationen (1991-2020)
3. Normalvärdet för nederbörden i den närmsta stationen med en korrigerande faktor (1991-2020)
4. Griddad nederbördsdata från PTHBV-modellen (1991-2020)
5. Någon annan data?
Eller skiljer det sig beroende på var man är (hur långt från mätstation o.s.v.)?
Tack på förhand!
Axel Krögerström