Vad ingår i den totala belastningen?

Hej! Jag har en fråga angående källfördelningen i modelldata per område. Jag undrar vad som ingår i den totala belastningen. Är den totala belastningen densamma som den antropogena, eller ingår det något mer? Jag tycker att det är missvisande att det kallas total belastning när bakgrundsbelastningen inte är medräknad.

Kommentarer

  • Hej Linda!
    Den totala belastningen är just vad den låter som: total belastning. Den inkluderar både bakgrundsbelastning och antropogen belastning. I Vattenwebb presenteras både den totala belastningen samt bakgrundsbelastningen (beräknad med liknande antaganden som i HELCOM PLC5-rapporteringen). Vill du ha den antropogena belastningen måste du beräkna den själv genom att subtrahera bakgrundsbelastningen från den totala belastningen.

    Niclas Hydrolog
  • Det var så jag tänkte från början också, men när jag subtraherade bakgrundsbelastningen från den totala fick jag vissa negativa värden. Ett exempel är huvudavrinningsområdet 89 Nybroån, där bakgrundsbelastningen från övriga källor är större än den totala belastningen från övriga källor. Ett mer specifikt exempel är databladet till SUBID 29, där alla värden (GTW, NWP, TGW och TNW) för bakgrundsbelastning från övriga källor är högre än värdena för den totala belastningen. Hur går detta ihop?

  • Hej Linda!
    Det som sker när vi ställer om modellen för att beräkna en bakgrundsbelastning är bl.a. att alla punktkällor nollställs samt att den markyta som finns inom kategorin "Urbant inkl. dagvatten" förs över till kategorin "Övrigt". Om man summerar dessa två kategorier så ser man att bakgrundsbelastningen är lägre än den totala belastningen. Hoppas detta förklarar skillnaden!

    Niclas Hydrolog
  • Tack så mycket för förklaringen! Nu förstår jag hur ni har beräknat belastningarna.