Stora variationer i modellerat och uppmätt data.

Hej.
Jag har en fråga angående stora variationer mellan stationskorrigerat och modellerat data. Jag tittar just nu på Vindelälven och station Granåker. Där har man ju en mätstation som så att säga säger sanningen och i vissa perioder så misstämmer verkliga data och modellerade data med över hundra kubik. Exempel under vårfloden 2005 finns det en dag där det misstämmer med 300 kubik vilket är nästan en tredjedel av den totala vattenföringen. Vad är förklaringen till detta, och hur pass pålitlig är det modellerade datat. När det gäller en punkt som Granåker i Vindelälven är det ju inga problem då "sanningen" finns, men hur tillförlitligt är datat annars och vad tror ni är de främsta anledningarna till felkällor i modellen för så pass stora avvikelser?

Med vänlig hälsning

Birgitta Renöfält

Kommentarer

  • Hej!
    Vi hänvisar till modellutvärderingen för just denna punkt Granåker, se:

    http://vattenwebb.smhi.se/modeldiff/station_inf...

    Modellutvärderingen på Vattenwebb är tänkt att fungera som stöd vid bedömning "hur tillförlitligt datat är" och ger användare en möjlighet att själva bilda sig en uppfattning av hur "bra" modellen går jämfört med mätdata.

    Vi arbetar i dagsläget med att lägga ut en ny version av S-HYPE med ny indelning baserad på SVAR 2012:2 och omkalibrering av flöden och ämnestransport. Den kommer ut på Vattenwebb inom kort och ger generellt en bättre överensstämmelse med mätdata än tidigare versioner. Arbetet med att successivt förbättra modellen pågår fortlöpande.

    Lena Hydrolog, produktansvarig