Status hydrologisk regim

I Vattenwebb Status hydrologisk regim finns parameterar enligt HVMFS 2019:25 beräknade för tidsupplösning tim resp. dygn. Frågan gäller naturlig vattenföring med timupplösning.

Har den hydrologiska modellen (SHYPE) för naturlig vattenföring:
-drivdata med timupplösning (eller högre)
-tidssteg i simulering med timupplösning (eller högre)

Hälsningar
Kristoffer

Kristoffer Hallberg

Kommentarer

  • Hej Kristoffer!
    Vi använder en hybridlösning för att beräkna naturlig vattenföring med timupplösning. Den lokala avrinningen i varje delavrinningsområde beräknas med dygnsupplösning, dvs med ordinarie S-HYPE modell, medan "routingen" genom vattendrag och sjöar i det hydrologiska nätverket beräknas med timupplösning. På samma sätt beräknas den påverkade vattenföringen med timupplösning, men där uppdateras även modellen med mätdata vid kraftverken (där mätningar är tillgängliga).
    Niclas Hydrolog