Stationskorrigerade flöden utan stationer

Hur kommer det sig att det på fliken "Dygnsuppdaterade värden" kan finnas stationskorrigerade flöden som skiljer sig från det totala flödet trots att det inte finns några mätstationer i avrinningsområdet? Det gäller t.ex. Stensån (626005-131993). För perioden 1999-2013 är den totala och den totala stationskorrigerade vattenföringen identisk för såväl års-, månads- som dygnsvärden, men alltså inte för 2014 och 2015!
Jag undrar också när flödena för 2014 blir "officiella" och kommer med på de andra flikarna i uttaget? Jag har hämtat hem månadsdata för 2014 tidigare i år och när jag nu jämför så tycks det ha skett justeringar i flödesuppgifterna. Detta påverkar de transportberäkningar som jag gjort för 2014 och det är ju inte så roligt att behöva göra om dem igen!

Kommentarer

  • Hej!
    Finns det en station uppströms det aktuella området så finns det stationskorrigerade data för denna stationen. Är stationskorrigerade data och rena modellerade data identiska i filen så beror detta på det inte finns någon station i området eller uppströms områden.
    Flödena för 2014 kommer med i nästa versionsuppdatering av S-hype som läggs ut i Vattenwebb inom den närmsta månaden.

    Lena Hydrolog, produktansvarig