Specifik flödeseffekt i modelldata per område

Hejsan.

Jag har en fråga gällande vilka värden som ligger till grund för ert beräknade värde för specifik flödeseffekt som anges för olika punkter när man söker data genom "Modelldata per område".

För att beräkna specifik flödeseffekt (w/m2) krävs ju vissa variabler som varierar längs vattendraget t.ex vattenföring (m3/s), vattenytans lutning (m/m) och vattendragets bredd (m).
Är det genomsnittliga värden för hela vattendraget som ni använder för dessa variabler vid beräkning av specifik flödeseffekt eller har ni mer specifika värden från den plats där punkten är lokaliserad?

MVH// Mattias
Mattias Hansson

Kommentarer

  • Hej Mattias!
    I Vattenwebb presenteras en uppskattning av specifik flödeseffekt för nuvarande förhållanden. Under en period kommer de försvinna från Vattenwebb då vi ska ta fram nya lutningar. Genomsnittlig lutningarna har tagits fram utanför den hydrologiska modellen S-HYPE, baserat på Nationella höjddatabasen.
    Bredden är ett antagande utifrån arean på området och tas fram i modellen.
    Flödet är MQ (medelflödet).

    Vänliga Hälsningar

    Maud Hydrolog