SMHI:s randvärden vid simulering av flöde från sjön Sparren

Hej, jag ställde en fråga om Sparren som syns under kolumnen "Liknande frågor" men såhär efteråt vill jag ha en tydligare förklaring till vad det betyder att  en tröskel bara är "angiven lokalt".

Finns det en vattennivå som är så låg att flödet är noll så borde det också finnas en tröskel? Eller hur hänger det ihop?

Jag erbjuder er också mina mätningar av "lokal vattennivå" här i Sparren senaste nio åren mot att jag får tillgång till era beräkningar av nivå och tillrinning. Slår ni till?

Kommentarer

  • Hej Elisabeth!

    Jag har precis läst din förra fråga. Ett enkelt svar är att ja, det finns en vattennivå som är så låg att flödet blir noll. Flödet är beräknat som skillnaden mellan vattennivå i sjön (w[t]) och sjödjupet (w0). För att göra det använder vi en avbördningskurva. Nedan visar jag hur det fungerar, med ett diagram och några ekvationer. Mycket mer får du läsa på vår HYPE WIKI, här: http://www.smhi.net/hype/wiki/doku.php?id=start:hype_model_description:hype_routing

    För Sparren (SUBID 8989) använder vi något som heter "general parameters" - d.v.s. att vi inte har kalibrerat avbördningskurvan för Sparren specifikt. Dock har vi ett lokalt djup för sjön i modellen, och det är 6,6m.

    Vi tar gärna emot dina mätningar. Skicka dem gärna till hypesupport@smhi.se

    Richard