Skillnader i data för samma recipient

Hej!

Jag sammanställer data för en LÅP i kommunen och har fastnat med dataunderlaget. En inhyrd konsult har använt er modellering för uträkningar men nettoutbytet mellan vattenförekomsterna är annorlunda jämfört med er data som jag hämtat från Vattenwebb för samma förekomster. Hur kommer det sig då samma data har använts i modellen?

Gäller Södra och Norra Vaxholmsfjärden om det är till hjälp.
Mvh
Emma
Emma Mattsson

Kommentarer

  • Hej Emma!
    Är du säker på att du och er konsult använder samma modellversioner? Kustzonsmodellen uppdateras två gånger per år. Vid det ena tillfället uppdateras tillrinningen från land med den senaste datan från S-HYPE och vid det andra tillfället implementerar vi modellutveckling, resultatet förlängs med ett år och tillrinning samt annan drivdata uppdateras. Dessa uppdateringar medför att resultatet förändras så om ni har tittat på resultat från olika modellversioner kan det förklara skillnaden.

    Modellversioner för S-HYPE och Kuszonsmodellen kan du hitta under "Modellinformation" i filen som kan laddas ner från "Modelldata per område", på fliken döpt efter vattenförekomstens EUCD.
    Återkom gärna om du har följdfrågor.
    Vänliga hälsningar,
    Sofie Modellexpert kustvatten