Sjöregistret, Vilket höjdsystem?

Hej! Jag letar en medelhöjd på ett antal sjöar i Lerum och har hittat dessa uppgifter i Sjöregistret. Är detta en medelhöjd? och vilket höjdsystem använder ni?

Sävelången
Vattenytans höjd över havet (m)  53.2 m
Mvh Anna Wigren

Kommentarer

  • Hej Anna,
    Höjden är beräknad från Lantmäteriets höjddatabas HDB50 vid en tidpunkt då databasen använde RH70 som höjdsystem. Höjden är representativ för sjön, men vi inte kan vara säkra på att Lantmäteriet mätt sjöns vattenyta vid ett tillfälle då ytan var vid sjöns medelvattenstånd.
    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert