Varför syns inte översvämningen i Lonnhyttan/Karlskoga i modellen?

Hej!
Jag undrar varför inte översvämningarna vid dammen I Lonnhyttan, Karlskoga syns I vattenwebben? Punkt 7375 borde väl ha kraftigt ökad vattenföring när dammen var nära att brista den 5-6 augusti? Det syns en liten ökning men jag anser att den borde vara större? Hur förklarar ni saken?

Kommentarer

  • Hej Oscar!
    Anledningen till att extremflödet vid Lonnhyttan inte syns i Vattenwebben är att det var en väldigt lokal företeelse. Vi är beroende av att nederbörden registreras i någon av SMHIs mätstationer för att överhuvudtaget påverka de beräknade vattenflödena. Vi har tyvärr varken meteorologiska eller hydrologiska mätningar i området, och då kan extrema väderhändelser som denna "flyga under radarn"...

    Appropå radar så finns det förhoppningar om att just väderradar ska kunna förbättra våra nederbördsmätningar. Det är dock problem med att översätta radarekon till nederbördsmängder än så länge - i nuläget kan man mest avgöra om nederbörden är kraftig eller svag, och den informationen duger inte för att beräkna vattenflöden.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig