Om det finns data på vattenwebb som kan kopplas till turbiditet

Jag är en mastersstudent som jobbar med ett masterprojekt om musslor och abiotiska faktorers påverkan på tjockskalig målarmusslan population storlek. Jag och min handledare vill främst vilja fokusera på turbiditet. Denna datan är svår att kunna komma åt. därför kollar vi om någon av datan som finns på eran vattenwebb har detta eller något som kan kopplas till turbiditet är hög eller låg?
Johan Karlsson

Kommentarer

  • Hej Johan!
    I filerna som laddas ner från Vattenwebb via "Modelldata per område" hittar du modellerat siktdjup under de flikar som heter "Profiler..." För att få en mer komplett bild kan du även ladda ner mätdata för aktuella vattenförekomster via https://sharkweb.smhi.se/hamta-data/ Där går det att filtrera fram exempelvis mätningar av "Secchi depth".
    Lycka till med ditt masterprojekt!
    Sofie Modellexpert kustvatten
  • Hej, tack så mycket för snabbt svar, märkte att jag var lite otydlig med att lägga till att jag jobbar med vattendrag. Så kan man få fram siktdjup för vattendrag från era modeller eller finns det något annat som kan kopplas till turbiditet?
    Johan Karlsson
  • Hej Johan!
    Det finns ingen framtagen variabel för siktdjup. Däremot finns det variabler som antagligen är korrelerade med siktdjup. Det  är framförallt:
    • Sediment
    • Partikulärt fosfor
    • Organiskt kväve
    • Vattentemperatur
    Variablerna finns i excelarket som kan laddas ned.
    MVH

    Maud Hydrolog