Nederbördsvärde i Excel-fil från Vattenwebben för ett delavrinningsområde

Är värdet på nederbörden som anges i en Excel-fil (period 1991-2020) för ett delavrinningsområde ett korrigerat eller okorrigerat värde? Det är viktigt att veta när detta man anger värdet på nederbörd i beräkningar i StormTac Web
Marcus Länje

Kommentarer

  • Hej igen, tacksam om ni kan svara på ovanstående fråga. Det är synd att ni avvecklade Luftwebben där man kunde få ett nederbördsvärde beräknat väldigt ortspecifikt utifrån de närmst angränsande och aktiva mätstationerna vad det gäller nederbörd.
    Marcus Länje
  • Hej!
    Nederbörden i vattenwebb är beräknad ur PTHBV, dvs samma data som användes på gamla luftwebb fast griddad i större områden (avrinningsområden). Den motsvarar alltså de värden du tidigare använt från luftwebb.
    En ny nedladdningstjänst för PTHBV-data, likt gamla luftwebb håller på att utvecklas och kommer ut på smhi.se innan årsskiftet. Så håll utkik efter den!
    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Tack för svaret. Har jag förstått rätt att denna data är även redan korrigerad för eventuella mätfel? Det har jag för mig att jag har läst då den tjänsten fanns tillgänglig via gamla Luftwebben.
    Marcus Länje
  • Hej!
    Ja, de statistiska värdena bygger på rättad data och även de enskilda värden som beräknats för föregående år. För innevarande år är det ofta en kombination av både rättad och orättad data.
    Lena Hydrolog, produktansvarig