konstigheter i små avrinningsområden

I de nationella datafilerna finns mycket små avrinningsområden på öar i de stora sjöarna, dessa har uppenbarligen felaktiga atmosfärsdeposition, den ligger på ca 500 kg/år vilket är lika mycket som hela Vättern (också konstigt värde för hela Vättern). Är det något fel på atmosförsdep. den borde vara noll på de små områdena eftersom de saknar vattenyta. det känns även onödigt att ha med hundratals små öar i sjöarna som egna områden utan de borde bakas in i sjöarnas tillrinningsområde, det tynger ner systemet i onödan.

VH
Erik Årnfelt

Kommentarer

  • Det stämmer att atmosfärsdepositionen på sjöar är felaktigt presenterad på Vattenweb. Det beror på en bugg i summeringen av källor i HYPE-modellen i den modellversion som användes för S-HYPE 2010 (modellen har dock räknat med rätt nedfall, det är bara en diagnostisk variabel som påverkas). De övriga källorna stämmer. Felet har korrigerats till den senaste HYPE-versionen som kommer att användas i S-HYPE 2012 som kommer på Vattenweb inom kort. (Källfördelning i S-HYPE 2010 borde givetvis ha rättats när buggen hittades men detta gjordes aldrig). Beträffande småöar så har dessa klumpats ihop till samlingsområden i S-HYPE 2012.

    Lena Hydrolog, produktansvarig