Karta över sjösänkningar?

  1. Finns statistik över vilka sjöar som har sänkts? Med statistik menar jag, förutom plats (karta), vilket år och hur omfattande sänkningen var.

  2. Om inte ni har uppgifter om sjösänkningsföretag - vem kan då tänkas ha dessa uppgifter?

Kommentarer

  • Hej Ulf,

    SMHI publicerade 1995 en rapport, "Sänkta och torrlagda sjöar", där de av oss kända sjösänkningarna kortfattat beskrivs. Tyvärr står där ingen omfattning av de enskilda sänkningarna, men det finns referenser/arkivnummer till var du kan hitta mer information.

    Sedan 1995 är det Jordbruksverket som ansvarar för information om sjösänkningföretagen, och jag hoppas att de kan vara behjälpliga i att hitta de uppgifter som du söker.

    Här är en länk till rapporten:
    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.102410!/sankta...

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert