Kalix älv

Hej var slutar Kalixälv och går över till hav, när räknas de som hav och Bottenviken?
Reine Sundqvist

Kommentarer

  • Hej!
    Så här svarar min kollega Håkan som arbetar med avrinningsområden och havsområden:
    "Kalixälvens vattenyta når havets normala nivå ungefär vid Kalix tätort men sedan strömmar älvens vatten vidare mot havet i en fåra som blir bredare vid Bredviken och Risögrund. Vid Båtön blir det både djupare och bredare vilket göra att strömmen från Kalixälven avtar mer och strömmar från havet kan gå längre in under strömmen av sötvatten.
    Det finns alltså ett område där Kalixälvens vatten blandas med havsvatten och storleken på det området beror på flödet i Kalixälven, vattenståndet i havet, salthalten i vattnet och vindpåverkan.
    Vid förenklade beskrivningar av verkligheten har SMHI karterat skarpa gränser mellan sötvatten och havsytan. Gränsen dras då där det blir längre avstånd mellan strandlinjerna och sannolikt djupare. För Kalixälven har den skarpa gränsen mot havet dragits mellan Bredviken och Sandviken enligt följande kartbild med lila avgränsningslinje."

    Maud Hydrolog