Indata i S-hype

Hej
Tack för en mycket bra tjänst! Jag har dock några frågor.

Jag försöker reda ut indata i modellen och blir inte helt klar över vilka av data som uppdateras.
Har jag förstått det hela rätt om de parametrarna som ej förändras nämnvärt på överskådlig tid(ej uppdateras)är:
Damm-Sjöregister, Data från vattenarkivet, Markanvändning, Jordart.

De parametrar som är ständiga tillförs metoden (de som gör att det inte blir samma resultat hela tiden) är:
Nederbörd, Temperatur, Hydrologiska mätningar(så som Vattenföring; Vattenstånd, Istjocklek och Isläggning/islossning) och Markvattenhalten (som Beräknas med HBV-modellen innan den åker in i S-Hype).

Men hur är det med Vattenkraftsreglering, Punktkällor och Atmosfärisk deposition av kväve, uppdateras dessa i modellen, om ja, hur ofta?

Vilka är det som är Drivdata/Forcing Data? Är det ytterligare viktig indata som jag missat?

Jag är ingen modellerar så jag använder kanske fel termer, hoppas ni förstår mig ändå!

Med vänliga hälsningar
Katarina

Kommentarer

  • Hej!

    På smhi.se finns Referensguide till SMHI Vattenwebb: http://www.smhi.se/professionella-tjanster/prof.... Här hittar du den mest grundläggande informationen.

    Korta svar till dina frågor:

    • Damm- och sjöregistret har under 2013 genomgått stora uppdateringar. Detta slår igenom i S-HYPE först när nästa version kommer ut (i höst). Vad gäller SVAR så är det den sista officiella versionen som ligger till grund för S-HYPE när den uppdateras. Ny version av avrinningsområden kommer ca vartannat år, medan förhoppningen är att uppdatera S-HYPE ca 1-2 gånger per år. Även nästa version av S-HYPE (i höst) kommer att bygga på samma SVAR-version som den som finns idag. Även förbättrade/uppdaterade uppgifter om markanvändning och jordart används när ny version av S-HYPE tas fram.
    • Drivdata är som du skriver nederbörd och temperatur.
    • Vattenföringsmätningar och vattenståndsinformation samt vattentemperatur används för att kalibrera modellen. Vattenföringsmätningar används också för att generera stationskorrigerade data på Vattenwebb. Istjocklek samt isläggning/islossning används inte. Förhoppningen är även att börja använda snödensitetsmätningar i kalibreringen från 2015.
    • S-HYPE hämtar inget från HBV-modellen utan räknar allt själv. Detta gäller även markvattenhalten som beräknas med hjälp av övriga indata.
    • Förenklade regleringsrutiner är inlagda i modellen och ska motsvara i princip årsregleringen. Arbete med att förbättra beskrivningen av dessa pågår och kommer att pågå under en period framåt. Dessa uppdateras i samband med att en ny version släpps (ca 1-2 gånger per år).

    Kort beskrivet så ses ”hela” modellen över kontinuerligt men det är först när nya versioner släpps som detta slår igenom på Vattenwebb. För fliken ”dygnsuppdaterade värden” och för knappen HydroNu används dock nederbörd och temp för att driva modellen per dygn och här kan det vara senare versioner av modellen som används.

    Återkom gärna om du har fler frågor.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Tackar för det utförliga svaret!