hydrologiskt nuläge.

Vad betyder mycket över normalt? Är det över normalt för den dagen eller över normalt för medelflöde på årsbasis?

Kommentarer

  • Hej Björn!
    Det aktuella flödet jämförs med statistik över historiska flöden för samma dag på året. Om det aktuella flödet är högre än den 90:e percentilen (dvs högre än 90% av de historiska värdena) så klassas det som mycket över normalt.

    Övriga statistiska gränser som används beskrivs på denna webbsida.
    Niclas Hydrolog