Hur mätes flöden?

Hej
Jag ser att det finns flödesmätning i många små vattendrag.
Hur går dessa mätningar till?

Kommentarer

  • Hej!
    I just exemplet du nämner har vi ingen flödesmätning utan det är modellberäknade värden som finns i grafen. Det vanligaste sättet som SMHI mäter flödet på är genom att mäta vattenståndet med tryckgivare i vattendraget. Vattenståndet omvandlas sedan till flöde mha ett avbördningssamband. Avbördningssambandet hittas genom att mäta flödet vid flera olika vattenstånd. Vid dessa flödesmätningar används ofta akustiska mätinstrument som mäter hastigheten genom vattendragets tvärsnittsarea.
    Så där SMHI har flödesstationer är det alltså vattenståndet som mäts kontinuerligt för att omräknas till flöde.
    Lena Hydrolog, produktansvarig