Hur kom Hornasjö bäck till?

Har Hornasjön 640473-129112 alltid tillhört Mölndalsåns avrinningsområde?
Hornasjön mynnar idag ut i Hornasjö bäck, som är en grävd kanal till Stora Härsjön, 640364-129240. När man passerar mellan Hornasjön och Sandsjön, 640497-128906, känns det som om Hornasjön tidigare mynnat ut i Sandsjön innan kanalen grävdes. Vet ni hur det förhåller sig?

Kommentarer

  • Mycket bra frågor Harald!

    Jag föreslår att du kontaktar Lantmäteriet för att se om de möjligtvis har några historiska kartor som visar förhållandena innan kanalen grävdes.

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert