Hur beräknas enskilda avlopp med direktutsläpp till kusten?

I vilken post finns utsläpp från enskilda avlopp med direktutsläpp till kustvattenförekomsten? Ligger alla enskilda avlopp inom avrinningsområdet med i "belastning från land" , dvs även de som har direktutsläpp till kusten, eller har man skilt på EA uppströms och EA med direktutsläpp i beräkningarna? Eller finns EA med direktutsläpp till kusten inte ens med i modellkörningarna med S-HYPE eller kustzonsmodellen?

Kommentarer

  • Hej Malin,
    Belastning på kustvattenförekomster från enskilda avlopp beräknas med S-HYPE och redovisas därmed mycket riktigt under ”belastning från land”. En beskrivning av hur information om enskilda avlopp sammanställs finns att läsa här: https://www.smhi.se/data/hydrologi/vattenwebb/om-data-i-vattenwebb/indata-for-punktkallor-i-vattenwebb-1.22746

    I S-HYPE delas belastningen från de enskilda avloppen upp i två lika stora delar. Den ena halvan har en schablonmässig markretention på 20 % innan den når ytvattnet medan den andra halvan belastar ytvattnet direkt. Därefter sker en viss (mindre) ytvattenretention innan belastningen når kustvattenförekomsten.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie Schöld
    Sofie Modellexpert kustvatten