Hur är det med SUBID 4418 - finns det någon reglering i utloppet av Viksjön?

Hej!
Jag försöker förstå mig på hur SUBID 4418 fungerar hydrologiskt. Finns det någon reglering i utloppet av Viksjön som påverkar de modellerade flödena i Vattenweben? Enligt damm- och sjöregistret finns ingen damm där, men enligt YtSim ligger det en reglerande anläggning där som kraftigt tycks påverka sjövattenytan. Enligt VISS (SMHIs expertbedömning) så bedöms fluktuationerna i Viksjön vara betydande, vilket ju torde innebära ett den regleras relativt omfattande. Hur ser modellen/-erna (SHYPE och YtSim) egentligen ut här och hur kan jag komma vidare i frågan? Vänligen, Anna Åkesson
Anna Åkesson

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Uppgiften om att Viksjön är reglerad kommer från början från en sammanställning som en kollega vid SMHI gjort om regleringsamplituder. Enligt denna har Viksjön en regleringsamplitud = 2.76 m. Det finns en damm i dammregistret vid utloppet av delområdet nedströms Viksjön, subid 4449. Den lilla sjön ser ut att heta Vassbotten. Man ser även dammen i flygbilder över området. Denna dämmer sannolikt därmed även Viksjön. Egentligen borde därför båda ytorna dämmas av dammen i 4449. Detta skulle vi kunna beskriva bättre i S-HYPE nu än tidigare. Den stora reglervolymen hamnade av tekniska skäl i Viksjön eftersom tidigare uppgifter inte var lika högupplösta i rummet. Sedan kan det hända att man i verkligheten inte utnyttjar så stor amplitud som 2.76 m i det aktuella sjösystemet. I dammregistret saknas dessa uppgifter om dammen.
    Niclas Hydrolog
  • Tack Niclas, det stämmer väl med mina egna funderingar. Vi vet en del om dammen/regleringen i Vassbotten och misstänker precis som du skriver att de båda sjöarna (Vassbotten/Viksjön) samvarierar. Då förstår jag också bättre varför regleringen i modellen ligger där den ligger och varför modellerade resultat (YtSim och flöden från SHYPE) ser ut som de gör. Stort tack för snabb och matnyttig information!
    Anna Åkesson