Har vattenkraftens retention ingått i belastningsberäkningarna?

Österfjärden har fallit ut i påverkansanalysen inom vattenförvaltningen pga  den antropogena belastningen av näring. Mätdata visar dock på hög status för näringsämnen. Har den "extra" retentionen som vattenkraftens dammar medför ingått i belastningsberäkningarna? Om inte kanske den antropogena belastningen ner till kustvattnet överskattats.
Anneli

Kommentarer

  • Hej Anneli!
    Kraftverksdammarnas retention av näringsämnen beskrivs av modellen i den mån som magasin och regleringar beskrivs. Uppehållstiden hos vattnet är en av de viktigaste faktorerna för retentionen, och regleringar kan påverka uppehållstiden genom variation i vattenvolym.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig